Forandringer generelt
I forbindelse med implementering af forandringer har mange virksomheder typisk flere tiltag, som skal hjælpe medarbejderne med lettere at håndtere forandringerne. For eksempel ved at sørge for god kommunikation, involvere og skabe ejerskab. Alligevel oplever mange medarbejdere, at det er svært. Det skyldes, at forandringer ofte stiller store følelsesmæssige krav og skaber utryghed. Resultatet af at give medarbejderne mere viden og introducere dem til blandt andet EFT er, at de tilgår forandringer på en ny og mere accepterende måde. Deres mindset vil blive vendt fra “What’s in it for me?” til “Hvad kan jeg bidrage med?”.
Forebyg stress
I de flestes hverdag, både på arbejde og privat, er der dagligt utrolig mange ting at tage stilling til og beslutninger, der skal træffes. For eksempel: spiser jeg det rigtige mad, hvordan skal jeg bedst løse denne opgave, hvad synes de om mig, der har været et nyt terrorangreb, hvornår skal jeg nå at svare på mails og kigge på Facebook osv, osv. Det er krævende og vores instinktive responssystem , som frigiver stresshormonet cortisol, bliver aktiveret mange gange dagligt. Ved at få en dybere indsigt i dette responssystem og værktøjer til at håndtere reaktionerne, vil hverdagen opleves mindre krævende, og det vil i høj grad forebygge stress.
Kundekontakt
En medarbejder skal dagligt have kundekontakt pr. telefon. På grund af tidligere og dårlige oplevelser i arbejdslivet, har medarbejderen opbygget en frygt og en angst for at tale med kunderne. Medarbejderen føler sig presset og bliver stresset, og kunderne får en dårlig oplevelse. Ved at reducere eller helt fjerne frygten, vil medarbejderen performe mere optimalt og give kunderne en god oplevelse.
Præsentation
En medarbejder skal holde et indlæg for en større forsamling. På grund af tidligere og dårlige oplevelser i skoletiden, igangsætter bare tanken om at skulle præsentere noget for andre, en masse frygt og stress hos medarbejderen. Præsentationen bliver usikker og budskaberne trænger ikke igennem. Ved at håndtere denne frygt og stress, bliver medarbejderen bedre i stand til at gennemføre opgaven og trænge igennem med sine budskaber.
Forandringstiltag – nyt system
En virksomhed ønsker at implementere et nyt IT-system, så deres kunder kan betjene sig selv i langt højere grad. Medarbejderne frygter, at deres arbejdsopgaver vil forsvinde med det nye system, og at deres job derved vil blive nedlagt. Det aktiverer deres instinktive responssystem, som får dem til at kæmpe imod systemet, blive ineffektive og få et højere sygefravær. Når både lederen og medarbejderne forstår, hvorfor de reagerer som de gør, vil det være langt nemmere at gennemføre implementeringsfasen og få medspillere i stedet for modspillere.
Svær sygdom eller dødsfald i familien
En medarbejder oplever svær sygdom eller dødsfald i nærmeste familie. Det er følelsesmæssigt svært at håndtere og kan stresse medarbejderen en del. I perioden vil medarbejderen ofte have øget fravær og en dårligere performance. Ved at hjælpe medarbejderen med at reducere intensiteten af følelserne og derved reducere stressniveauet, vil medarbejderen opleve et større overskud og en mere optimal og effektiv håndtering af situationen og bearbejdelse af sorgen.
Smerter
En medarbejder lider i længere tid af smerter i skulderen. Ved at arbejde med medarbejderens indre stresssystem kan smerterne reduceres eller muligvis helt fjernes og derved øges chancen for, at medarbejderen kan undgå operation, sygemelding og genoptræning.
nn