Derfor koster det på bundlinjen
Når en virksomhed vælger at udvikle nye løsninger, har det en omkostning. Udover reelle udgifter til indkøb af produkter, materialer eller ydelser, som skal indgå i løsningen, for eksempel et nyt IT-system, så skal der også bruges både tid og ressourcer. Måske har virksomheden ligefrem en stabsfunktion med medarbejdere, der udelukkende er ansat til at arbejde med projekter, udvikling og forandringer. Men derudover skal der også bruges ressourcer fra forretningen / driften.
Disse udgifter står imidlertid ofte ikke alene!
Hver gang en medarbejder har lav produktivitet og ikke performer optimalt, koster det virksomheden dyrt. Og det er uanset, om det skyldes sygefravær, mistet motivation, dårlig trivsel eller manglende parathed til implementering af forandringer.
Der er derfor god grund til at forstå dine medarbejdere!
Samtidig er én af de største udfordringer for dig, som leder, at du ofte skal navigere med flere forandringstiltag på samme tid. Så udover at have en dyb indsigt i og forståelse af medarbejderne, er det også vigtigt, at du formår at tage styring af en forandrings proces. For hvert forandringstiltag, der skal implementeres, gælder det for dig om undervejs at have fuldstændigt styr på, hvor langt implementeringen er nået, hvor lang vej der endnu er til mål og præcis hvilke gevinster, der er nået indtil videre. Det betyder, at du løbende skal følge op, synliggøre og tydeligt rapportere fremgangen i implementeringsfasen. Som leder med direkte personaleansvar skal du være forandringens leder både opad og nedad til, og den vigtigste opgave er at skabe motivation og fastholde fokus både hos medarbejderne, men også hos din overordnede ledelse / projektejeren.
Fejler du i din forandringsledelse, koster det virksomheden direkte på bundlinjen!