WePeople - Forandring og Udvikling

Det er altid nemmere at sige, hvad andre skal gøre, end at gøre tingene selv. Det er også meget nemt for læger, coaches, virksomheder m.fl. at formane deres patienter, klienter eller kunder om at følge de og de retningslinjer. Men når det kommer til stykket, hvor gode er de egentlig til at tage deres egen medicin?

Og hvor god er jeg selv til at tage min egen medicin?

To store mål

For snart et halvt år siden besluttede jeg at etablere mig som selvstændig, men ikke nok med det, i forvejen ville jeg også være forfatter. To store mål, som hver for sig kan virke meget overvældende for mange. Det gjorde det også for mig.

Missionen, i min virksomhed WePeople, er at hjælpe andre virksomheder med at implementere forandringer og opnå faktiske resultater via optimal forandringsledelse og mentalt sunde medarbejdere. Herudover coacher og behandler jeg privatpersoner til at skabe transformerende forandringer i deres liv. Til dette arbejde bruger jeg DASE-modellenTM, som er en forandringsmodel, jeg har udviklet på baggrund af senere års hjerneforskning og mange års praktisk erfaring.

Jeg er stadig på vej mod mine endelige mål, men allerede nu er jeg godt på vej. Blandt andet er min nye hjemmeside www.wepeople.dk i luften og klar med både gratis e-bøger og mulighed for køb direkte i shoppen. Manuskriptet til min bog er også færdigt, og jeg arbejder nu med udgivelse af bogen. Det er en fantastisk følelse at se resultater af lang tids hårdt arbejde.

Men hvordan har jeg brugt DASE-modellenTM og de fire greb til at nå hertil?

Lad os gennemgå grebene ét ad gangen:

Greb D

Destination handler om at tydeliggøre, hvor destinationen er – hvad er målet – og hvad skal man dér.

Jeg har så meget viden og erfaring med forandring og udvikling, så helt overordnet set er det mit mål at dele min viden og hjælpe andre til også at skabe og få succes med forandringer og udvikling.

For at kunne nå dette overordnede mål, besluttede jeg mig for, at første skridt var, at jeg skal vise omverdenen, hvem jeg er, og hvad jeg kan via en hjemmeside. Samtidig skal jeg gøre min viden tilgængelig for førstelinjeledere via den bog, som jeg allerede var i gang med.

Greb A

Med to konkrete mål i hånden, kom jeg til næste greb, som er Aktiviteter. Her lagde jeg en strategi og fandt frem til de konkrete aktiviteter, som jeg skulle igangsætte og gennemføre for at komme i mål.

I forhold til min hjemmeside var jeg ikke helt skarp på mine produkter og ydelser endnu, så min strategi var, at jeg selv designede min hjemmeside samtidig med, at jeg udviklede mine produkter. På den måde kunne jeg bryde målet ned i mange små aktiviteter, hvor jeg hele tiden kunne se et resultat af mit arbejde. Jeg lavede bevidst ikke en aktivitet, som hed ’lav en hjemmeside’, for det ville have været alt for overvældende, og jeg ville formentlig aldrig være kommet i gang. I stedet lavede jeg aktiviteter, som for eksempel:

  • Kig på andre hjemmesider og find inspiration
  • Definér min målgruppe
  • Find relevante søgeord og prioritér dem
  • Design hvilke produkter og ydelser jeg skal tilbyde om forandringsledelse
  • Design hvilke produkter og ydelser jeg skal tilbyde om psykisk arbejdsmiljø og mental sundhed
  • Find en IT-konsulent, som kan agere ’helpdesk’, når mine egne tekniske evner ikke rækker
    Osv. osv.

I forhold til min bog var min strategi også at bryde projektet ned i så mange mindre aktiviteter som muligt. Jeg havde tidligere adskilt målet ’udgiv en bog’ i to dele; skriv et manuskript og udgiv bogen. Jeg var allerede nået langt med manuskriptet til min bog, så nogle af de aktiviteter, som jeg satte mig for handlede nu mere om udgivelse af bogen, for eksempel:

  • Skriv bogen færdig
  • Få beta-læsere til at skrive en udtalelse
  • Gå til foredrag omkring bogudgivelse
  • Undersøg markedet – hvem er mine konkurrenter
  • Find og kontakt relevante og etablerede bogforlag
  • Indhent tilbud fra medudgiverforlag
    Osv. osv.

Greb S

Dette greb handler om at holde foden på Speederen. Selv om jeg havde alle mine aktiviteter brudt ned i mindre opgaver, så har det været uundgåeligt at møde udfordringer undervejs. Noget, der tit kan få en til at slippe speederen og i stedet træde på bremsen.

Nogle ting tog meget længere tid, end jeg forventede. Andre ting var komplekse, og jeg måtte søge hjælp og sparring hos andre. Jeg blev også mødt af andres velmente input og holdninger til, om jeg nu mente, at jeg prioriterede rigtigt, om hvorfor jeg gjorde det på den måde og ikke på en anden måde osv. Men den allerstørste modspiller var – helt normalt – mig selv. For hvad nu, hvis det ikke lykkes? Hvad vil andre synes? Vil nogen overhovedet læse min bog? Hvorfor tror jeg, at jeg kan hjælpe andre? Masser af frygt, som hele tiden udfordrede. Og en hjerne, der konstant forsøgte at bringe mig tilbage i trygge og vante rammer. Men hver gang jeg opdagede, at jeg fandt på undskyldninger eller lavede overspringshandlinger, så fokuserede jeg på mine aktiviteter og tvang mig selv til at holde snuden i sporet, som man siger.

Greb E

Den egentlige nøgle til at lykkes er ens Energi og indre motivation. Det er det brændstof, der giver energi og kræfter til at holde fast i sin strategi og fortsætte med sine aktiviteter.

Mange ting har udfordret mig undervejs; andres meninger og udfordrende spørgsmål, økonomi, tiden, troen på egne evner m.m. men én ting har holdt mig fast. Min indre motivation! Jeg ønsker at dele min viden med andre, jeg ønsker at bidrage til at andre får succes, jeg vil gøre en forskel for andre mennesker. Alt dette kan jeg ikke gøre, hvis jeg skal udføre opgaver for én bestemt arbejdsgiver. Derfor må jeg arbejde med udgangspunkt i mit eget koncept.

Forandringsmodellen går igen og igen

Om jeg vil lykkes på den lange bane, det vil kun tiden vise. Men indtil videre, så følger jeg DASE-modellenTM igen og igen, og på den måde ved jeg, at jeg i hvert fald følger mit hjerte og hele tiden træffer de beslutninger, som jeg føler er de rigtige på tidspunktet. Jeg ved ikke på forhånd, om jeg gør det rigtige, men jeg lærer af mine fejl, og på den måde skaber jeg hele tiden forandring og udvikling for mig selv. Jeg tager min egen medicin!

Du kan læse meget mere om DASE-modellenTM her eller i min kommende bog “Forstå dine medarbejdere – Succes med forandringer er ikke et uheld!”, som du kan skrive dig op til her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *